19
הצדיק
Dhammaṭṭhavagga
256
אדם אינו צודק
כאשר הוא שוקל דברים באופן שרירותי.
אדם חכם חוקר
הן את הנכון והן את השגוי.
257
מי שמנהיג אחרים ללא שימוש בכוח,
בהגינות ובהתאם לדְהַמַּה,
הנבון 'שומר הדְהַמַּה' –
הוא מכונה 'צדיק'.
258
אדם אינו חכם
רק משום שהוא מדבר הרבה.
השליו, חסר הטינה וחסר הפחד –
הוא מכונה 'חכם'.
259
אדם אינו 'תומך הדְהַמַּה'
רק משום שהוא מדבר הרבה.
אם אדם, על אף שלמד מעט דְהַמַּה,
אינו מקל ראש בעניין
אלא רואה בעצמו את האמת שבכך –
הוא אכן 'תומך הדְהַמַּה'.
260
הוא אינו בכיר
רק בשל שערו האפור.
מי שבוגר רק בגילו
מכונה 'זקן שוטה'.
261
מי שמוסרי וישר,
נטול אלימות, מרוסן, בעל שליטה עצמית,
חכם וללא כל דופי –
מכונה בצדק 'בכיר'.
262
אדם קנאי, אנוכי וערמומי
לא הופך לאדם בעל אופי טוב
באמצעות יופי חיצוני
או דיבור רהוט.
263
מי שנחתכו בו הזיהומים הללו,
נעקרו מהשורש והוכחדו –
החכם חסר הפגמים
נקרא 'בעל מזג טוב'.
264
לא באמצעות גילוח ראש
אדם חסר יושר וריסון הופך לפרוש.
מי שמלא תשוקה וחמדנות,
כיצד יהיה פרוש?
265
מי שהכניע לחלוטין כל רוע,
הן גדול והן קטן –
כיוון שהתגבר על כל הרוע,
הוא מכונה 'פרוש'.
266
אדם אינו נזיר
רק משום שהוא חי מנדבות אחרים.
גם לא באמצעות אימוץ צורת התנהגות
הופך אדם לנזיר אמיתי.
267
מי שמעבר לחסד ופגיעה,
שמוביל חיים רוחניים
וחי עם הבנה בעולם הזה –
נקרא בצדק 'נזיר'.
268
לא באמצעות שתיקה הופך הטיפש לחכם.
מי שכאילו היה אוחז במאזניים –
מקבל את הטוב ונמנע מהרע,
הוא אכן חכם.
269
בהמנעו מהרע,
הנזיר פיקח.
כיוון שהוא יודע את שני העולמות הללו,
הוא מכונה 'חכם'.
270
מי שפוגע ביצורים חיים
אינו אצילי.
הבלתי מזיק לכל היצורים החיים
מכונה 'אצילי'.
271
לא בשמירה על מסורת וטקסים בלבד,
או בלמידה מרובה בלבד,
או בהשגת סַמָאדְּהִי בלבד,
או בחיי התבודדות בלבד,
272
או בהשגת אושר הפרישות
אותו אנשים ארציים אינם חווים –
אל לכם להיות שבעי רצון, נזירים,
עד שתגשימו בעצמכם את חדלון התחלואים.