מה עוד אמר הבודהה

מה עוד אמר הבודהה

אסופת שיחות מהכתבים הבודהיסטים

הספר "מה עוד אמר הבודהה" בהמשך לקובץ הקודם, "מה אמר הבודהה", מציג את הפרקטיקה לצד התיאוריה – הוראות מדיטציה המתורגלות במרכזים בודהיסטים ברחבי העולם לצד שיחותיו של הבודהה עם תלמידיו. הספר כולל מושגים בסיסיים ומציג את ההוראה הבודהיסטית בנושאים שונים, המהותיים כיום, בדיוק כפי שהיו בהודו בזמנו של הבודהה.

תוכן

מפתח להגיית פאלי

הקדמת המתרגם

הקדמת העורך

מבוא

שיטת הסטיפטהאנה הבורמזית

תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא

השיחה על החקירה היסודית

השיחה על חסר-הידע

המשל אודות אכילת בשרו של הילד

השיחה על החקירה המעמיקה

השיחה עם דיגהנקהה

השיחה אודות דרך החניכות

השיחה עם ראהולה באמבלטהיקה

סוטרת ג'יואקה

סוטרת קיטאגירי

סוטרת צ'נקי

 

תוכן מפורט

מבוא

דרך האמצע; ארבע אמיתות הנאצלים; הדרך בעלת שמונה האיברים; לא-עצמי; שלושת מאפייני התופעות; מדיטציה; מודעות וריכוז; חמש היכולות; חמש ההפרעות; התהוות מותנית; קרמה; לידה מחדש; בודהה ובודהיסטה; מטא.

שיטת הסטיפטהאנה הבורמזית

על התפתחות תרגול מדיטצית ויפסנא בבורמה של המאה ה-20 והפצתה במזרח ובמערב.

תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא

הוראות בסיסיות למדיטצית ויפסנא שניתנו על ידי המכובד מהאסי סיאדו (1904-1982), הנזיר-מורה המפורסם מבורמה (מיאנמר). התרגילים המתוארים מבוססים על הסוטרה המפורסמת "ארבעה היסודות למודעות" (satipaññhànasutta), אשר מציגה את הדרך לפיתוח מודעות בהירה והגשמת ניבּאנה. הוראות אלו מתאימות לתרגול אינטנסיבי תחת הדרכת מורה מוסמך, אך ניתן להפיק מהן תועלת גם בתרגול יומיומי.

השיחה על החקירה היסודית

בשיחה זו הבודהה מסביר את הדרך בה הנזיר מבצע חקירה מעמיקה של התופעות על פי רצף ההתהוות המותנית (pañiccasamuppàda) וקשרי סיבות ותוצאות. בעזרת הסבר מעמיק זה של פעילות הגומלין, הדרך לקץ הסבל מובהרת ונמנעים ספקות וחוסר וודאות.

השיחה על חסר-הידע

בשיחה זו הבודהה מסביר את ההיקשרות העמוקה שיש לאדם חסר-הידע אל גופו ואל תודעתו, ועל ההתפקחות הנוצרת כאשר האדם מבין את טבעם האמיתי של הגוף והתודעה.

המשל אודות אכילת בשרו של הילד

בשיחה זו הבודהה מתאר את ארבעת סוגי המזונות של היצורים החיים: מזון הגוף, מזון החושים, מזון הרצון ומזון ההכרה. בנוסף ניתנים משלים על האופן בו יש להתייחס לכל אחד מהמזונות.

השיחה על החקירה המעמיקה

בשיחה זו הבודהה מסביר את הדרך לחקירה פנימית של הדברים. הוא מפרט את הגורמים לסבל בדרך של התהוות מותנית, יצירת תשתיות הקיום והשתוקקות. הבודהה מציג את תהליך השיקול בו הנזיר מבטיח את אושרו לטווח ארוך תוך וויתור על ההנאות המידיות.

השיחה עם דיגהנקהה

שיחה של הבודהה עם דיגהנקהה, פרוש משוטט, בדבר קבלת דיעות והשקפות שונות והפוטנציאל ליצירת ויכוחים ומריבות. הבודהה מציין את טבען הארעי של התופעות ואת הדרך לשחרור אשר מונעת הסתבכות בסבך הדיעות וההשקפות השונות.

השיחה אודות דרך החניכות

שיחה זו נערכת בארץ השקיאן, הארץ בה נולד סידהרתא גוטמה, לימים הבודהה. אננדה, עוזרו האישי של הבודהה, מעביר את השיחה אודות תהליך האימון של התלמיד הנאצל – במוסר, בהגנה על דלתות החושים, במידת האכילה, בערנות, בשבע המעלות ובהשגת הג'האנות.

השיחה עם ראהולה באמבלטהיקה

בשיחה זו הבודהה מוכיח את בנו בן השבע ראהולה, שהיה כבר נזיר צעיר באותו הזמן, על האופן בו עליו לבחון כל דבר העולה במחשבתו, כל דבר שהוא אומר וכל דבר שהוא עושה.

סוטרת ג'יואקה

בשיחה זו הבודהה מסביר את יחסו לשחיטת ואכילת בעלי חיים. הוא מפרט את הנסיבות בהן מותר לנזיר לאכול בשר שניתן לו בנדבה ואת הנסיבות בהן נאסר על הנזיר לאכול את הנדבה.

סוטרת קיטאגירי

בשיחה זו הבודהה מסביר את השפעת הנטיות האישיות של כל יחיד על פיתוח גורמים מועילים ולא מועילים באימון העצמי שלו. הבודהה מפרט שבעה טיפוסים של אנשים והאופן בו עליהם לתרגל.

סוטרת צ'נקי

בשיחה זו צ'נקי, ראש כפר וברהמין מכובד, מפרט את תכונותיו הנאצלות של הבודהה וסוחף איתו מספר גדול של ברהמינים לשיחה עם הבודהה. הבודהה נאלץ להשיב לברהמין צעיר המתעמר בו בנוגע לכתבי הוודות המסורתיים ומציג לו את הדרך בה שומרים את האמת ומגשימים אותה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *