הקדמה (קובץ השיחות באורך בינוני חלק 2)

המטרה של הדרך הבודהיסטית היא להגשים נִיבָּאנַה – שחרור מכל הסבל ומהסַמְֹסָארַה (samsāra), מעגל הלידה-הזדקנות-ומוות. לפני כ-2500 שנה לימד הבודהה במשך 45 שנים את תורתו שהועברה בעל-פה על ידי קהילת הנזירים במשך השנים מדור לדור, ולאחר מכן גם הועלתה על הכתב. במסורת התְהֵרַווָאדַה (Theravāda) המוקדמת כתבים אלו מכונים 'כתבי הפָּאלִי' או 'שלושת הסלים' (טִיפִּיטַקַה, Tipiṭaka) וכוללים שלוש יחידות:

  1. סל שיטת המוסר והתרגול (וִינַיַה פִּיטַקַה, Vinaya piṭaka)
  2. סל השיחות (סוּטַּה פִּיטַקַה, Sutta piṭaka)
  3. סל הלימוד הגבוה (אַבְּהִידְהַמַּה פִּיטַקַה, Abhidhamma piṭaka)

מַגְּ'הִימַה נִיקָאיַה (Majjhima Nikāya) הוא הקובץ השני מתוך החמישה בסל השיחות המכונה 'אוסף השיחות באורך בינוני' וכולל 152 שיחות מקובצות לשלושה חלקים המכונים פַּנָּאסַה (paṇṇāsa) והם:

  1. מוּלַה-פַּנָּאסַה (Mūlapaṇṇāsa)
  2. מַגְּ'הִימַה-פַּנָּאסַה (Majjhimapaṇṇāsa)
  3. אוּפַּרִי-פַּנָּאסַה (Uparipaṇṇāsa)

הספר הנוכחי כולל את השיחות 31 עד 60 בהמשך לתרגום קובץ השיחות באורך בינוני שיצא לאור בשנת 2017. וכולל את שלושת הפרקים הבאים: 

  1. פרק הצגת השורש (mūlapariyāyavagga)
  2. פרק הזוגות הקצר (cūḷayamakavagga)
  3. פרק בעלי-הבית (gahapativagga)

התרגום לעברית מבוסס הן על המקור בפָּאלִית בגרסת ארגון הטִיפִּיטַקַה העולמי והן על תרגומים של הטקסט לאנגלית של בִּיקְּהוּ נְיָאנַמוֹלִי ובִּיקְּהוּ בּוֹדְּהִי (Bhikkhu Ñāṇamoli and Bhikkhu Bodhi). הערות השוליים נכתבו ונערכו על ידי וחלקן מבוססות על הפרשנות המקורית (אַטְּהַקַטְהָא, Aṭṭhakathā) ועל הערות המתרגמים האחרים.

תרגום זה משקף עבודת שכתוב של מספר מושגים וביטויים וביניהם: גורמי הגְ׳הָאנַה וִיטַקַּה ווִיצָ'ארַה השתנו למחשבה-יזומה ומחשבה לא-יזומה (קודם: חשיבה והרהור), מצבים-מנטליים (קודם: גורמים מנטליים), שיטת התרגול והמוסר (קודם: משמעת), תענוגות החושים (קודם: הנאות החושים), התהוות (קודם: קיום), ועוד.

אני מודה לכל מי שתרם ועזר בחיבור ובהוצאת הספר הנוכחי ובמיוחד להילה הרועה שסייעה בעריכת הכתוב – בדיוק המשמעות והניסוח, בשקדנות ובאהבה, ועל ששיפרה את התרגום וחסכה ממני טעויות מביכות.

תודה לכל מורי הדְהַמַּה המדריכים אנשים רבים במבוך הסַמְֹסָארַה. תודה לכל ההולכים בדרך בלימוד ובתרגול. הלוואי שכולם יהיו חופשיים מכל סבל ויגשימו התעוררות, שחרור, נִיבָּאנַה.

שי ליאור שוורץ, אפריל 2022