מילון מונחים
אהבה: המשאלה שלכולם יהיה אושר והסיבות לאושר.
ארהט: אדם שהגיע לשחרור ולכן חופשי מהקיום המחזורי.
בודהה: כל אדם אשר טיהר את כל הגורמים המזהמים (defilements) ופיתח את כל התכונות הטובות. "הבודהה" מיוחס לבודהה שקיימוני שחי לפני 2,500 שנה בהודו.
בודהיסאטווה: אדם אשר פיתח כוונה אלטרואיסטית ספונטנית.
בודהיצ'יטה – הכוונה האלטרואיסטית: התודעה המתמסרת להגשמת הארה על מנת להועיל לכולם באופן היעיל ביותר.
רגשות עוכרים: גישות כמו בורות, היאחזות, כעס, גאווה, קנאה, וצרות-אופקים, המפריעים לשלוות הנפש ומניעים אותנו להתנהג באופן הפוגע באחרים.
דהרמה: במובן הכללי ביותר, המילה דהרמה מתייחסת לשיעוריו ותורתו של הבודהה. באופן מפורש יותר, המילה מתייחסת לתובנות (realizations) הדרך וכתוצאה מתובנות אלה, להיפסקות (cessations) הסבל והסיבות לסבל.
הארה (הגשמת מצב הבודהה): מצב הבודהה; כלומר, מצב בו כל הרגשות העוכרים, העקבות הקרמתיות והכתמים שלהם הוסרו לנצח מהתודעה, והתכונות הטובות והחכמה התפתחו במלואם. מצב הבודהה בא במקום, ולאחר, שחרור.
דרך האציליים המתומנת:(Noble eightfold path) הדרך המובילה לשחרור. שמונת הענפים, שניתן לסווג על פי שלושת התרגולים הגבוהים, הם: דיבור נכון, פעולה נכונה, אורח חיים נכון, מודעות נכונה, ריכוז נכון, השקפה נכונה, מחשבה נכונה ומאמץ נכון.
היאחזות: גישה המפריזה בתכונות הטובות של אדם או דבר כלשהו, ולאחר מכן נאחזת בו.
הכוונה האלטרואיסטית: ראה בודהיצ'יטה.
ווג'ריאנה: מסורת מהאיאנה בודהיסטית הנפוצה בטיבט ואף ידועה ביפן.
ויפסנא: ראייה חודרת (special insight Vipassana) חכמה המבדילה ביסודיות בין תופעות. ראייה חודרת המתאחדת עם שהייה בשלווה ומאפשרת ריכוז ממוקד על מושא כלשהו בו זמנית עם ניתוח ומדיטציה על מושא זה. תהליך זה מסיר בורות.
חכמה המכירה בריקות: גישה המבינה נכונה את האופן בו כל האנשים והתופעות קיימים; כלומר, תודעה המבינה את הריקות מקיום פנימי.
זן (צ'אן): מסורת מהאיאנה בודהיסטית הנפוצה בסין ויפן.
חמלה: המשאלה שכולם יהיו חופשיים מסבל והסיבות לסבל.
טנטרה: כתב-קודש המתאר את תרגול הווג'ריאנה.
טבע הבודהה (פוטנציאל הבודהה): הגורמים המאפשרים לכל בעל תודעה להגיע להארה מלאה.
תהרוואדה: מסורת הותיקים. מסורת בודהיסטית הנפוצה בדרום-מזרח אסיה וסרי-לנקה.
לייחס: (Impute) לתת תווית או שם למשהו; לייחס משמעות לדבר מה.
לקיחת מקלט: (Taking Refuge) הפקדת ההתפתחות הרוחנית בהדרכת הבודהות, הדהרמה, והסנגהה.
מהאיאנה: המסורת הבודהיסטית הטוענת שכל בעלי התודעה יכולים להגיע להארה. היא מדגישה בעוז את פיתוח החמלה והכוונה האלטרואיסטית.
מנטרה: סדרת הברות שהוקדשו על ידי בודהה המבטאות את מהות הדרך להארה במלואה. ניתן לדקלם מנטרות במהלך מדיטציה על מנת להרגיע ולטהר את התודעה.
מדיטציה: להרגיל את עצמנו לגישות חיוביות והשקפות מדויקות.
נירוונה: הפסקת הסבל והסיבות לסבל. חופש מהקיום המחזורי.
נחישות להשתחרר: הגישה השואפת להיפטר מכל הבעיות והסבל ולהגיע לשחרור (liberation).
סנגהה: כל אדם שהגיע לתובנת הריקות באופן ישיר וללא המשגה. במובן כללי יותר, המילה סנגהה מתייחסת לקהילות הנזירים והנזירות. לעיתים משתמשים במילה ביחס לבודהיסטים בכלל.
סבל (דוקהה: Dukkha) כל הנסיבות הבלתי מספקות. המילה אינה מתייחסת לכאב פיזי או מנטלי בלבד, אלא כוללת את כל הנסיבות הבעייתיות.
סוטרה: שיעור של הבודהה; כתב-קודש בודהיסטי. בכל מסורות הבודהיזם קיימות סוטרות.
פוטנציאל חיובי: עקבות פעולות חיוביות אשר יגרמו לאושר בעתיד.
ממלכה טהורה (Pure Land): מקום שהוקם על ידי בודהה או בודהיסאטווה בו כל התנאים מסייעים לתרגול הדהרמה והגשמת הארה. מסורת הממלכה הטהורה הבודהיסטית היא מסורת מהאיאנה המדגישה שיטות להיוולד מחדש בממלכה טהורה שכזו.
קרמה: פעולה מכוונת. פעולותינו מותירות בזרם תודעתנו עקבות היוצרות את חוויותינו.
קיום מחזורי: לקיחת לידה מחדש בלתי נשלטת בהשפעת הרגשות העוכרים (disturbing attitudes) ועקבות (imprints) קרמתיות.
קיום פנימי או עצמאי: תכונה כוזבת שאינה קיימת שאנו משליכים על אנשים או תופעות; קיום שהוא עצמאי מסיבות, מגורמים, מהתודעה או מחלקיה המייחסים תוויות לתופעות.
ריקות: חוסר קיום עצמאי או פנימי (inherent existence). זהו הטבע המוחלט או המציאות של כל האנשים והתופעות.
שחרור (Liberation): מצב בו הוסרו כל הרגשות העוכרים והקרמה הגורמים ללידה מחדש בקיום המחזורי.
שהייה בשלווה (Calm abiding): היכולת להישאר בריכוז ממוקד (Single-Pointedly) על מושא מדיטציה עם תודעה גמישה ומאושרת.
שלוש האבנים היקרות (three jewels): הבודהות, הדהרמה והסנגהה.
שלוש התובנות העיקריות של הדרך (שלושת ההיבטים העיקריים three principal aspects): הנחישות להשתחרר, הכוונה האלטרואיסטית והחכמה המכירה בריקות.
שלושת התרגולים הגבוהים: תרגול האתיקה, הריכוז והחכמה המביא לשחרור.
תובנה (realization): הבנה עמוקה שהופכת לחלק מאתנו ומשנה את השקפתנו על העולם. כשאנו מגיעים לתובנת האהבה למשל, תחושתנו ויחסנו לאחרים משתנים באופן דרמטי.
קריאה נוספת
Byles, M. B. Footprints of Gautama Buddha, Wheaton: Theosophical Publishing House, 1986.
Dhammananda, K. Sri. How to Live Without Fear and Worry. Kuala Lumpur: Buddhist Missionary Society, 1989.
Dhammananda, K. Sri. What Buddhists Believe. Kuala Lumpur: Buddhist Missionary Society, 1987.
Dhammananda, K. Sri, ed. The Dhammapada. Kuala Lumpur: Sasana Abhiwurdhi Wardhana Society, 1988.
Dharmaraksita. Wheel of Sharp Weapons. Dharmasala: Library of Tibetan Works and Archives, 1981.
Gampopa. The Jewel Ornament of Liberation. Trans. By Herbert Guenther. Boulder: Shambhala, 1971.
Goldstein, Joseph. The Experience of Insight. Boston: Shambhala, 1987.
Gyatso, Geshe Kelsang. Heart of Wisdom. London: Tharpa, 1986.
H.H. Tenzin Gyatso, the 14th Dalai Lama. The Dalai Lama at Harvard. Trans. By Jeffrey Hopkins. Ithaca: Snow Lion, 1989.
Kapleau, Philip, ed.. The Three Pillars of Zen. London: Rider, 1980.
Khema, Ayya. Being Nobody, Going Nowhere. Boston: Wisdom, 1987.
Kornfield, Jack and Breiter, Paul, eds. A Still Forest Pool. Wheaton: Theosophical Publishing House, 1987.
Longchenpa. Kindly Bent to Ease Us. Trans. By Herbert Guenther. Emeryville: Dharma Publishing, 1978.
McDonald, Kathleen. How to Meditate. Boston: Wisdom, 1984.
Mullin, Glenn, ed. And trans. Selected Works of the Dalai Lama VII, Songs of Spiritual Change. Ithaca: Snow Lion, 1982.
Nyanaponika Thera. Heart of Buddhist Meditation. London: Rider, 1962.
Nyanaponika Thera. The Power of Mindfulness. Kandy: Buddhist Publication Society, 1986.
Rabten, Geshe and Dhargye, Geshe. Advice from a Spiritual Friend. Boston: Wisdom, 1986.
Rinpoche, Zopa. Transforming Problems: Utilizing Happiness and Suffering in the Spiritual Path. Boston: Wisdom, 1987.
Sparham, Gareth, trans. Tibetan Dhammapada. Boston: Wisdom, 1983.
Stevenson, Ian. Cases of the Reincarnation Type. 4 vols. Charlottesville: University of Virginia Press, 1975.
Story, Francis. Rebirth as Doctrine and Experience. Kandy: Buddhist Publication Society, 1975.
Suzuki, D.T. An Introduction to Zen Buddhism. London: Rider, 1969.
Suzuki, Shunriyu. Zen Mind, Beginner's Mind. New York: Weatherhill, 1980.
The Third Dalai Lama. Essence of Refined Gold. Trans. By Glenn Mullin. Ithaca: Snow Lion, 1985.
Trungpa, Chogyam. Cutting Through Spiritual Materialism. London: Shambhala, 1973.
Tsongkhapa, Je. The Three Principal Aspects of the Path. Howell, New Jersey: Mahayana Sutra and Tantra Press, 1988.
Wangchen, Geshe. Awakening the Mind of Enlightenment. Boston: Wisdom, 1988.
Warder, A. K. Indian Buddhism. Delhi: Motilal Banarsidass, 1980.
Yeshe, Lama Thubten. Introduction to Tantra. Boston: Wisdom, 1987.