השיחה על תל הנמלים

23
השיחה על
תל הנמלים

Vammika Sutta
וַמִּיקַה סוּטַּה

  1. כך שמעתי. פעם התגורר הבּוּדְּהַה בסָאבַטְּהִי בחורשתו של גֵ'טַה, בפארק של אַנָאטְהַפִּינְדִיקַה. באותה עת המכובד קוּמָארַה קַסַּפַּה1 התגורר בחורשת העיוורים.
  2. אז, באישון הלילה, ישות שמיימית2 מסויימת בעלת מראה יפהפה אשר האירה את כל 'חורשת העיוורים' ניגשה אל המכובד קוּמָארַה קַסַּפַּה ונעמדה במקום ראוי. ובעודה עומדת, אמרה לו:

  3. "נזיר, תל הנמלים הזה מעלה עשן בלילה ובוער בלהבות ביום.
  4. כך אמר הבְּרַהְמִין: 'חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חפר עם הסכין, ראה החכם קוֹרָה: 'קוֹרָה! אדון נכבד'.
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את הקוֹרָה, חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם קרפדה: 'קרפדה! אדון נכבד.'
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את הקרפדה. חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם מזלג: 'מזלג! אדון נכבד.'
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את המזלג. חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם מסננת: 'מסננת! אדון נכבד.'
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את המסננת. חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם צב: 'צב! אדון נכבד.'
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את הצב. חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם סכין קצבים ומשטח חיתוך: 'סכין קצבים ומשטח חיתוך! אדון נכבד.'
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את סכין הקצבים ומשטח החיתוך. חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם חתיכת בשר: 'חתיכת בשר! אדון נכבד.'
    כך אמר הבְּרַהְמִין: 'השלך את חתיכת הבשר. חקור עם הסכין, אדם חכם.' כאשר חקר עם הסכין, ראה החכם נחש נָאגַה: 'כבד את נחש הנָאגַה.'
    נזיר, עליך ללכת אל המכובד ולשאול אותו לפשר החידה הזו. כפי שיאמר לך המכובד, כך עליך לזכור זאת. נזיר, מלבד הטַטְהָאגַטַה או תלמיד של הטַטְהָאגַטַה או מישהו שלמד ממנו, אינני רואה מישהו בעולם הזה על הישויות שבו, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת, בדור הזה על הפרושים והברהמינים, השליטים ושאר האנשים, אשר הסברו לחידה הזאת ישביע את רוחי."
    כך נאמר על ידי הישות השמיימית, אשר מייד לאחר מכן נעלמה בבת אחת.

  5. אז, בתום הלילה, הלך קוּמָארַה קַסַּפַּה אל המכובד. לאחר שקד בפניו בכבוד, התיישב במקום ראוי וסיפר למכובד מה שארע. ואז הוא שאל: "אדון נכבד, מהו תל הנמלים, מהו העשן העולה בלילה, מהן הלהבות הבוערות ביום? מיהו הבְּרַהְמִין, מיהו האדם החכם? מהו הסכין, מהי החקירה, מהי הקוֹרָה, מהי הקרפדה, מהו המזלג, מהי המסננת, מהו הצב, מהו סכין הקצבים ומשטח החיתוך, מהי חתיכת הבשר, מהו נחש הנָאגַה?"
  6. "נזיר, תל-הנמלים הוא סמל לגוף הזה, העשוי מחומר, מורכב מארבעת היסודות העיקריים, המתרבה מאם ואב, נבנה באמצעות אורז מורתח ודייסה,3 ונתון להשתנות מתמדת, לבלייה ולשחיקה, להתפרקות ולהתפוררות.

מה שאדם חושב ומהרהר בו בלילה בהתבסס על מעשיו במשך היום הוא 'העשן העולה בלילה.'
המעשים שאדם עושה במשך היום בגוף, דיבור ומחשבה לאחר חשיבה והרהור בלילה הם הלהבות הבוערות ביום.
הבְּרַהְמִין הוא סמל לטַטְהָאגַטַה, אַרַהַנְט וער בשלמות. האדם החכם הוא סמל לתלמיד אצילי. הסכין הוא סמל לחוכמה אצילית. החקירה היא סמל לאזירת מרץ.
הקוֹרָה היא סמל לבורות.4 'השלך את הקוֹרָה: זנח בורות. חקור עם הסכין! אדם חכם.' זו המשמעות.
הקרפדה היא סמל לכעס ועצבנות.5 'השלך את הקרפדה: זנח כעס ועצבנות. חקור עם הסכין! אדם חכם.' זו המשמעות.
המזלג הוא סמל לחוסר-החלטיות.6 'השלך את המזלג: זנח חוסר-החלטיות. חקור עם הסכין! אדם חכם.' זו המשמעות.
המסננת היא סמל לחמש ההפרעות, כלומר, הפרעת תאוות החושים, הפרעת הזדון, הפרעת העייפות ועצלות, הפרעת חוסר המנוחה והחרטה, והפרעת הספק. 'השלך את המסננת: זנח את חמש ההפרעות. חקור עם הסכין! אדם חכם.' זו המשמעות.
הצב הוא סמל לחמשת המצרפים הנגועים בהיקשרות'7 שהם: מצרף החומר הנגוע בהיקשרות, מצרף ההרגשה הנגוע בהיקשרות, מצרף הזיהוי הנגוע בהיקשרות, מצרף המצבים המנטליים הנגוע בהיקשרות, ומצרף ההכרה הנגוע בהיקשרות. 'השלך את הצב: זנח את חמשת המצרפים הנגועים בהיקשרות. חקור עם הסכין! אדם חכם.' זוהי המשמעות.
סכין הקצבים ומשטח החיתוך הם סימן לחמשת מיתרי הנאות החושים8 – מראות הנראים באמצעות העין להם מייחלים, והם נחשקים, מהנים, אהובים, מחוברים לתאווה חושית, ומעוררים תאווה. צלילים הנשמעים באוזן להם מייחלים, והם נחשקים, מהנים, אהובים, מחוברים לתאווה חושית, ומעוררים תאווה. ריחות אותם מריחים באף להם מייחלים, והם נחשקים, מהנים, אהובים, מחוברים לתאווה חושית, ומעוררים תאווה. טעמים הנטעמים בלשון להם מייחלים, והם נחשקים, מהנים, אהובים, מחוברים לתאווה חושית, ומעוררים תאווה. תחושות אותן חשים בגוף להן מייחלים, והן נחשקות, מהנות, אהובות, מחוברות לתאווה חושית, ומעוררות תאווה. 'השלך את סכין הקצבים ומשטח החיתוך: זנח את חמשת מיתרי הנאות החושים! אדם חכם.' זוהי המשמעות.
חתיכת הבשר היא סמל לתשוקה ותאווה.9 'השלך את חתיכת הבשר: זנח תשוקה ותאווה. חקור עם הסכין! אדם חכם.' זוהי המשמעות.
נחש הנָאגַה הוא סמל לנזיר אשר השמיד את התחלואים.10 'עזוב את נחש הנָאגַה, אל תפגע בנחש הנָאגַה, כבד את נחש הנָאגַה.' זוהי המשמעות."

 

כך אמר המכובד, והמכובד קוּמָארַה קַסַּפַּה היה מרוצה ושמח מדבריו.

 


1. המכובד קוּמָארַה קַסַּפַּה היה בנו המאומץ של המלך פַּסֶנַדִי של קוֹסַלַה. הוא נולד מאישה שלא הייתה מודעת לכך שהיא בהריון בזמן שיצאה לפרישות והפכה לנזירה (בְּהִיקְּהוּנִי). בזמן שהסוּטַּה הזו התרחשה הוא היה תלמיד אצילי (סֶקְהַה) והגשים אַרַהַנְטִיוּת בעזרת הסוּטַּה הזו כאובייקט.

2. על פי הפרשנות הישות הזאת הייתה 'לא-חוזרת' אשר חיה ב'משכנים הטהורים'. הישות הזאת וקוּמָארַה קַסַּפַּה היו חלק מקבוצה של נזירים עמיתים, אשר בתקופתו של הבּוּדְּהַה הקודם קַסַּפַּה, תרגלו מדיטציה ביחד על פסגת הר. הייתה זו אותה יישות אשר דירבנה את בָּאהִייַה דָארוּצִ'ירִייַה (Bāhiya Dāruciriya) חבר נוסף בקבוצה לשעבר, לבקר את הבּוּדְּהַה.

3. דייסה: קוּמָּאסַה, kummāsa. תרגומים נוספים הם חביצה, פודינג, וחלב חמוץ.

4. הפרשנות: כפי שקורה רוחבית בכניסה לעיר מונעת מאנשים להכנס אליה, כך בורות מונעת מאנשים להגשים נִיבָּאנַה.

5. כעס: קוֹדְהַה, kodha. עצבנות: אוּפָּאיָאסַה, upāyāsa.

6. חוסר-החלטיות: דְבֶדְהָאפַּטְהַה, dvedhāpatha. מילולית: 'צומת דרכים'. חוסר היכולת להחליט או לבחור. זהו גם סמל ידוע לספק.

7. הפרשנות אומרת שארבע רגליו וראשו של הצב הם סימן לחמשת המצרפים.

8. הפרשנות מסבירה שבעוד יצורים חיים מייחלים להנאות חושים, הם נקצצים על ידי סכין הקצבים של תאוות החושים על משטח החיתוך של מושאי החושים.

9. הסימליות מפורטת בסוּטַּה 54 פסקה 16 של קובץ השיחות באורך בינוני.

10. נזיר אשר השמיד את התחלואים הוא אַרַהַנְט. ראו סוּטַּה 5 פסקה 33 בקובץ השיחות באורך בינוני.