השיטות לתרגול מדיטציית מֵטָּא

השיטות לתרגול מדיטציית מֵטָּא

ישנן שתי שיטות לתרגול מדיטציית מֵטָּא:

  1. פיתוח מֵטָּא ללא גְ׳הָאנַה.[1]
  2. פיתוח מֵטָּא להשגת גְ׳הָאנַה.

פיתוח מֵטָּא ללא גְ׳הָאנַה

כאשר אנו מתרגלים מדיטציית מֵטָּא עלינו לוודא שמשמעות המילים שאנו משתמשים בהן ברורה. עלינו להשתמש בכמה שפחות מילים, ועל המשפטים או הביטויים בהם נשתמש להיות קצרים. הסיבה לכך היא שמשפטים קצרים, ברורים, ותמציתיים יסייעו ליצור מֵטָּא חזקה ועוצמתית. כאשר אנו מתרגלים מדיטציית מֵטָּא, יש צורך באיחולים אמיתיים ואותנטיים כלפי אחר – שיהיה לו טוב, שיהיה מאושר ושליו, כך שהמֵטָּא שלנו תהפוך איתנה ועוצמתית. פיתוח של מֵטָּא חזקה היא מטרה הכרחית, אולם, רק כאשר אנו מבינים באמת את המילים בהן אנו משתמשים, אז המֵטָּא שלנו תהפוך עוצמתית, וזוהי התכלית ההכרחית של התרגול הזה. אם איננו מבינים את משמעות המילים בהן אנו משתמשים, לא יהיה אפשרי לפתח מֵטָּא עוצמתית שכזו. דבר נוסף שיש להיות מודע אליו, אם אנו משתמשים ביותר מדי מילים או משפטים, לא יהיה קל לפתח מֵטָּא עוצמתית ואיתנה, כיוון שנאלץ להשקיע מאמץ רב לזכור ולדקלם את המילים הללו. למתרגלים בעלי מֵטָּא לא מפותחת דיה, היא עלולה לפעמים להיחלש ואף להעלם לגמרי. במקרה שהמילים מושכות ודמיוניות יתר על המידה, אנו עלולים ״להתהפנט״ מהמילים עצמן. לכן עלינו להשתמש רק במעט מילים ולשמור על המשפטים קצרים.

לדוגמא, התחילו ב:

  • הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, שיהיו שלווים ומאושרים

כאשר תרצו להוסיף דבר מה, ניתן להשתמש בהדרגה במשפטים:

  • הלוואי שכל היצורים החיים יהיו חופשיים מסבל גופני
  • הלוואי שכל היצורים החיים יהיו חופשיים מסבל נפשי
  • הלוואי שחייהם יהיו שלמים מכל הבחינות

כאשר אנו מפתחים מֵטָּא והריכוז מעמיק, דקלום המשפט הראשון עלול להיות מסורבל ולארוך זמן רב. כתוצאה מכך, התרגול שלנו לא יתפתח בצורה חלקה. במקרה זה עלינו לצמצם את המשפט ל-״הלוואי שכל היצורים החיים יהיו מאושרים״ ולחזור עליו שוב ושוב. בדרך זו התרגול ישוב להתקדם בקלות. זוהי הסיבה שעלינו להשתמש במעט מילים.

אדם המתרגל מֵטָּא צריך להתייחס לכל היצורים החיים באופן הדומה לאם הדואגת לילדה היחיד. כאשר אנו אומרים בליבנו ׳כל היצורים החיים׳ עלינו לכוון את תודעתנו כלפי כל היצורים החיים. אין צורך שדמותם של כל היצורים החיים תופיע בתודעתנו, מה שחשוב הוא שנכוון את תודעתנו כלפי כל היצורים החיים. כמו כן אין זה חשוב ליצור תמונה מנטלית של צורתם או דמותם של מי שכלפיהם אנו מפתחים מֵטָּא. אם ננסה לקבל תמונה מנטלית, יתכן שיהיה זה קשה לפתח את איכות המֵטָּא. בתחילה, כאשר הריכוז עדיין חלש מאוד, יתכן ונגלה שהמֵטָּא נעלמה לחלוטין. כאשר אנו מדקלמים ׳הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, שיהיו מאושרים ושלווים׳ עלינו לוודא שמשאלתנו כלפיהם לבריאות טובה, אושר, ושלווה, הינה אותנטית וחזקה. ׳הלוואי שלכולם יהיה טוב׳ משמעו שאנו מאחלים לכל היצורים החיים להיות חופשיים מסכנה גופנית וכל סוג של מחלה, ׳הלוואי שכולם יהיו מאושרים ושלווים׳ משמעו שאנו מאחלים שכל היצורים החיים יהיו חופשיים מסבל נפשי כגון דאגות, צער, כעס, דיכאון, חרדות, כמיהה, יוהרה, וקנאה. אנו מאחלים להם להיות מאושרים ושלווים. בשיטה זו לתרגול מדיטציית מֵטָּא עלינו לחזור על המשפטים הללו שוב ושוב. כדאי מאוד לחזור על המשפטים הללו בקול רם בתחילת ישיבת המדיטציה כאשר הריכוז איננו חזק דיו, כאשר אנו חשים עייפות רבה, או כאשר אנו מלאי כעס, דאגות, חרדות, או מחשבות רבות. אם נחזור על המשפטים הללו רק בתודעתנו במקרים כאלה, תרגול המֵטָּא לא יהיה יעיל. כאשר אנו מגבירים את מאמצינו לחזור על המשפטים בקול רם, המֵטָּא תתגבר על מצבים מנטליים כגון כעס, והתרגול שלנו יתקדם הרבה יותר טוב. זו הסיבה שעלינו לחזור על משפטים בקול רם במקרים בהם התודעה מוטרדת ע"י כעס ומצבים נפשיים קשים אחרים.

אופן התרגול של מֵטָּא כללית (אַנוֹדִיסַה מֵטָּא)[2]

בסוטת המֵטָּא, הבּוּדְּהַה אומר שמתרגלים צריכים לתרגל מדיטציית מֵטָּא בכל רגע בו הם ערים בכל אחד מארבעת מנחי הגוף: הליכה, עמידה, ישיבה, ושכיבה. בכל פעם שאנו מתרגלים מֵטָּא בתנועה ממקום למקום עלינו לחזור על המשפט ׳הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, ושיהיו מאושרים ושלווים׳. כך גם כאשר אנו נוסעים ברכבת, במטוס, או ברכב, עלינו לפתח מֵטָּא. עלינו לאחל לכל האנשים שנמצאים במטוס אושר ושלווה. זוהי דרך טובה מאוד לפיתוח מֵטָּא. בכל פעם שאנו פוגשים, רואים או שומעים יצור חי כלשהו, עלינו לפתח מֵטָּא. כאשר אנו פוגשים בני אדם, עלינו לפתח מֵטָּא כלפיהם. כאשר אנו פוגשים בעלי חיים, עלינו לפתח מֵטָּא כלפיהם. לכן אנו אומרים: ׳כאשר אתה חווה קונספט,[3] תרגל מדיטציית מֵטָּא. כאשר אתה חווה מציאות מוחלטת, תרגל מדיטציית וִיפַּסַּנָא׳.

אנו יכולים גם לתרגל מֵטָּא בזמן שאנו עומדים, יושבים או שוכבים. תהא הסיבה אשר תהא לכך שאנו עומדים, בזמן שאנו עומדים עלינו לתרגל מדיטציית מֵטָּא באמצעות חזרה על ׳הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, שיהיו מאושרים ושלווים׳. תהא הסיבה אשר תהא לכך שאנו יושבים, גם בזמן שאנו יושבים אנו יכולים לתרגל מדיטציית מֵטָּא. כך גם כאשר אנו שוכבים לישון, לפני שאנו ממש נרדמים, עלינו לתרגל מדיטציית מֵטָּא ולומר בלבנו: ׳הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, שיהיו מאושרים ושלווים׳. למען האמת, זה הרבה יותר נעים להירדם בזמן שמתרגלים מדיטציית מֵטָּא. רק כאשר אנו ישנים עלינו להפסיק את תרגול מדיטציית המֵטָּא שלנו. השינה היא זמן המנוחה למתרגלי מדיטציית מֵטָּא. בזמן הערות שלנו עלינו לתרגל כל הזמן מדיטציית מֵטָּא.

עלינו לתרגל מדיטציית מֵטָּא בזמן כל סוג של פעילות כגון אכילת ארוחת צהרים או חטיף כלשהו, שתיית מים או כוס תה, בזמן הרחצה, בזמן שטיפת פנים, בזמן ביצוע עבודה בבית או במשרד, ואף בזמן מכירת או קניית דברים בשוק. עלינו לבצע את כל הפעילויות הללו בזמן שאנו מתרגלים מֵטָּא. כאשר אנו מטאטים אנו יכולים לפתח מֵטָּא בליבנו, ׳הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, שיהיו מאושרים ושלווים׳ ולתת לזרועותינו לבצע את העבודה. בכל פעם שאנו מבצעים פעילות שלא דורשת את התודעה החושבת, עלינו לבצע את העבודה בד בבד עם פיתוח המֵטָּא. בתחילת התרגול, זה עלול להיות די קשה. אף על פי כן, כאשר יש לנו יותר ניסיון בתרגול, אז זה הופך קל יותר לביצוע. שיטת התרגול הזו של מדיטציית מֵטָּא כלפי כל היצורים החיים מבלי לחלק אותם לקבוצות שונות נקראת מדיטציית מֵטָּא כללית (אַנוֹדִיסַה מֵטָּא). תרגול של מֵטָּא בדרך זו מוביל לצבירת חסדים רבים. בסוטת אוֹקְּהַה (Okkha Sutta) בנִידָאנַה וָאגַה, סַמְיוּטַּה ניקאיה (Nidana Vagga, Samyutta Nikaya) הבּוּדְּהַה אמר שהחסדים הנצברים מתרגול מדיטציית מֵטָּא שלוש פעמים ביום למשך שלוש או ארבע שניות (פעם אחת בבוקר, פעם אחת באמצע היום, ופעם אחת בערב) הינם גדולים בהרבה מחסדים הנצברים ממתן מאה קערות אורז שלוש פעמים ביום.

אופן התרגול של מֵטָּא ממוקדת (אוֹדִיסַה מֵטָּא)[4]

אם האדם המתרגל מֵטָּא יכול להשקיע זמן נוסף בתרגול המֵטָּא, הוא או היא יכולים לתרגל זאת בעשרת הכיוונים. זה לא קשה, צריך פשוט לחזור על המשפטים הבאים:

  1. כלפי כל היצורים החיים בכיוון מזרח:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  2. כלפי כל היצורים החיים בכיוון דרום-מזרח:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  3. כלפי כל היצורים החיים בכיוון דרום:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  4. כלפי כל היצורים החיים בכיוון דרום-מערב:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  5. כלפי כל היצורים החיים בכיוון מערב:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  6. כלפי כל היצורים החיים בכיוון צפון-מערב:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  7. כלפי כל היצורים החיים בכיוון צפון:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  8. כלפי כל היצורים החיים בכיוון צפון-מזרח:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  9. כלפי כל היצורים החיים בכיוון מעלה:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  10. כלפי כל היצורים החיים בכיוון מטה:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.

לאחר שסיימנו לתרגל בעשרה כיוונים, אנו יכולים להמשיך את תרגול מדיטציית המֵטָּא עם המשפטים הקודמים: ׳הלוואי שלכל היצורים החיים יהיה טוב, שיהיו מאושרים ושלווים׳. השיטה הזאת לתרגול מדיטציית מֵטָּא מגיעה מהמורה שלנו צְ׳הַנְמְיָאי סַיָאדוֹ.[5]

הערה בנוגע לתרגול מֵטָּא

כאשר יש מספיק זמן, באופן אידיאלי על המתרגלים לפתח מֵטָּא בכל הכיוונים החל מהמזרח וכלה במעלה ומטה ואז להפוך את הסדר החל ממעלה ומטה וכלה בכיוון מזרח. כאשר אנו מפתחים מֵטָּא כלפי כל היצורים החיים במזרח, עלינו לשים לב שאנו ממקדים את תודעתנו כלפי כל היצורים החיים אשר חיים במזרח. אם אנו מפתחים מֵטָּא כלפי כל היצורים אשר חיים בדרום-מזרח, עלינו לשים לב שאנו ממקדים ומכוונים את תודעתנו בכיוון בו אנו מפתחים מֵטָּא. השיטה הזו מחלקת את היצורים החיים על פי הכיוון בו הם גרים (ביחס למתרגל), והיא מכונה ״מדיטציית מֵטָּא ממוקדת״ (אוֹדִיסַה מֵטָּא). דרך אחרת לתרגל מֵטָּא היא לקטלג יצורים חיים על פי מיקום.

  • כל היצורים החיים בבית הזה:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  • כל היצורים החיים במנזר הזה:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  • כל היצורים החיים בכפר הזה:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  • כל היצורים החיים בעיר הזו:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  • כל היצורים החיים בארץ הזו:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.
  • כל היצורים החיים בעולם הזה:
    הלוואי שיהיה להם טוב, שיהיו מאושרים ושלווים.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל גופני.
    הלוואי שיהיו חופשיים מסבל נפשי.
    הלוואי שכל היבטי החיים שלהם יהיו מושלמים.

בכל פעם שיצורים חיים מחולקים על פי כיוונים או על פי מיקומים כמו ׳הבית הזה׳, ׳המנזר הזה׳, ׳הכפר הזה׳, ׳העיר הזו׳, זה נקרא מדיטציית ׳מֵטָּא ממוקדת׳ (אוֹדִיסַה מֵטָּא). באופן דומה, כאשר יצורים חיים אינם מחולקים לקבוצות מסוימות ופיתוח המֵטָּא נעשה כלפי כל היצורים החיים, המדיטציה נקראת ׳לא-מסוימת׳ או ׳מדיטציית מֵטָּא כללית׳ (אַנוֹדִיסַה מֵטָּא).

[1]   גְ׳הָאנַה: jhāna. מצב מדיטטיבי של ריכוז עמוק בו התודעה ״נטמעת״ או ״נספגת״ באובייקט.

[2]   תרגול מטא כללי: אַנוֹדִיסַה מֵטָּא (anodisa metta). תרגול מֵטָּא כלפי אובייקט לא-מסוים.

[3]   קונספט בהקשר הזה הוא מציאות יחסית, כמו התפיסה של יצור חי כישות והיחס כלפיו. לעומת חוויה של מציאות מוחלטת של גורמים פיזיים או מנטליים.

[4]   מֵטָּא ממוקדת: אוֹדִיסַה מֵטָּא (odisa metta). תרגול מֵטָּא כלפי אובייקט מסוים, כלפי אדם מסוים, קבוצת אנשים מסוימת, או קבוצת יצורים חיים מסוימת, וכמו כן כלפי קבוצת אנשים במקום מסוים או בכיוון מסוים.

[5]   צְ׳הַנְמְיָאי סַיָאדוֹ (Chanmyay Sayadaw) ידוע גם בשם סַיָאדוֹ אַשִין גַ׳נַקֻאבְּהִיבַמְסַה, (Sayadaw Ashin Janakabhivamsa).