הקדמה (מבט על מחשבה בודהיסטית)

הקדמה

ספר זה מהווה אסופה של מאמרים ומסות שכתבתי ותרגמתי בחמש עשרה השנים האחרונות וכולל דרשות של הבּוּדְּהַה, פרשנות של מושגים, מאמרים פילוסופיים והיסטוריים, הוראות למדיטציה, וניתוחים קוגניטיביים של התודעה האנושית, והכל במסגרת המחשבה הבודהיסטית ומתוך הכרות מעמיקה של הדרך הן בלימוד והן בתרגול מעשי.

העולם של המחשבה הבודהיסטית הינו עשיר ומגוון והוא נטוע בלימוד המקורי שהועבר בשפה הפָּאלִית, ועל כן המבוא של הספר מציג את יסודות השפה, התורה והספרות שמייצגת את הזרם הבודהיסטי העתיק ביותר שנשמר והוא זרם התְהֶרַוָאדַה. החלק על מושגי היסוד מבהיר מספר מושגים שחלקם הפכו פופולאריים ושגורים גם בשפה העברית היומיומית, אך המובן המוכר לא תמיד חופף לזה הבודהיסטי ולכן יש להבחין בהבדלים במשמעות בין זו השכיחה שבדרך כלל מגיעה מהתרבות ההודית הפופולארית לזו הבודהיסטית בזרם התְהֶרַוָאדַה.

בהמשך מופיעות שתי הדרשות הראשונות שהבּוּדְּהַה העביר אשר מציגות שני היבטים יחודיים בלימוד המכונים 'ארבעת אמיתות האציליים' ו-'הסימנים לחוסר-עצמיות' ודרכן מתאפשרת הצצה לאופי השיחות והלימוד הבודהיסטי הישיר. בנוסף מצורפים הוראות למדיטציית וִיפַּסַּנָא מאת המכובד המנוח מַהָאסִי סַיָאדוֹ שמתארים את השלבים הראשונים לתרגול הנעשה בדרך כלל במסגרת קורס אינטנסיבי של מספר שבועות במרכזי מדיטצייה בעולם.

המאמרים המתורגמים 'תפיסת היקום הבודהיסטית' ו-'הגישה הבודהיסטית בנוגע לאלוהים' מציגים את התפיסה הבודהיסטית בנוגע לשני היבטים קיומיים בנוגע למבנה העולם ובנוגע לתפיסה של כוח עליון. על אף שנושאים אלה הם פילוסופיים בעיקרם, הם מהווים חלק מרכזי בתפיסת המציאות של כל אדם וביחוד בתרבות המערבית. את שני המאמרים האלה פגשתי במקרה לפני כ-16 שנים בתאילנד והם אלה שעוררו את סקרנותי לגבי הלימוד הבודהיסטי ומאז אני שומר להם את הערכתי על הצגה בהירה של החשיבה הבודהיסטית באופן חקרני ורציונלי של המציאות, ובד בבד בגישה אנושית המכירה בנתבכים הרבים של התודעה האנושית על כל מורכבותיה.

שלושת המאמרים האחרים נכתבו במקור במסגרות אקדמאיות שונות. 'דרך ההיסק והמשל הבודהיסטי' הוא מחקר של המשלים המופיעים בטקסטים הבודהיסטים וערכם הפדגוגי. 'תקשורת של העברה אוראלית' מציג את התהליך ההיסטורי של העברת הכתבים והלימוד הבודהיסטי מאז הוצג לאחרונה על ידי הבּוּדְּהַה גוֹטַמַה לפני כ-2600 שנה. 'תפיסת שפה, רב-משמעות וקונפליקט' הוא מאמר בלשני המנתח את התהליכים הקוגניטיבים בקליטת ופענוח שפה באור של מחשבה בודהיסטית ועל אף שאינו עוסק בלימוד הבודהיסטי לכשעצמו, הוא מושפע ממנו באופן ישיר ומביע את כוחו בניתוח תופעות שונות במציאות.

אני מודה לכל מי שתרם ועזר בחיבור והוצאת הספר. תודה לכל מורי הדְהַמַּה המדריכים אנשים רבים במבוך הסַנְֹסָארַה. תודה לכל המתרגלים ולכל אלה אשר תורמים שהלימוד המופלא הזה יגדל ויפרח. הלוואי וכל היצורים החיים יהיו חופשיים מכל סבל ויגשימו התעוררות, שחרור, נִיבָּאנַה.

שי שוורץ, אפריל 2014

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *